آسیب‌های مو, درمان و احیای مو, مراقبت از مو

ساختار مو، انواع آسیب های مو و درمان آن ها

ساختار مو

موی سر یکی از عوامل زیبایی هر شخص به شمار می‌رود. به طوری که هر گونه ناهنجاری در آن باعث ایجاد حس ناخوشایند در فرد می‌شود. مو عضوی حساس از بدن است که اگر از آن مراقبت نشود، در معرض آسیب‌های بی شماری قرار می‌گیرد. موی سر بخش مرده پوست است و فاقد رشته‌های عصبی می‌باشد. قبل از شناخت آسیب های مو، راه های جلوگیری از این آسیب‌ ها و درمان آن‌ها باید ساختار مو را به خوبی بشناسیم.

ساختار مو:

ب طور کلی رشته‌های مو از ریشه و ساقه تشکیل شده است. تقسیم بندی اصلی دیگری نیز برای تارهای مو وجود دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

ساختار مو از مغز، پوسته و پوشش تشکیل می‌شود.

  • مغز مو: درونی ترین لایه مو مغز یا مدولا است. این قسمت از مو عملکرد مشخصی را ندارد و ممکن است اصلا وجود نداشته باشد. به عنوان مثال موهای کرکی و نازک فاقد این بخش هستند. مغز مو از هر نوع آسیبی نیز در امان است.
  • پوسته مو: پوسته مو با نام کورتکس نیز شناخته می‌شود. این لایه بخش اصلی ساختار مو بوده و تعیین کننده استحکام و بافت مو است. در این لایه رنگدانه وجود دارد که تعیین کننده رنگ مو است. به طوری که هرچه ملانین موجود در رنگدانه‌ها بیشتر باشد رنگ مو تیره‌تر و هرچه ملانین کمتر باشد رنگ مو روشن‌تر است. با افزایش سن ملانین موجود در این لایه به شدت کاهش می‌یابد و به همین خاطر موها سفید می‌شوند. حفاظت از کورتکس مو به کوتیکول (خارجی ترین ساختار مو) واگذار شده است. وقتی کوتیکول مو دچار آسیب شود، کورتکس محافظی ندارد و در معرض انواع آسیب های مو قرار می‌گیرد.
  • پوشش مو: خارجی ترین بخش مو پوشش مو است. که بیشتر با نام کوتیکول مو معروف است. کوتیکول نقش محافظت از کورتکس را بر عهده دارد. این لایه مهم ترین و موثر ترین لایه در ساختار مو است. هر گونه آسیبی به کوتیکول باعث آسیب به مو می‌شود.

مشخصات موی سالم:

حال که با ساختمان مو آشنا شدیم، بهتر است مشخصات ظاهری موی سالم را بیان کنیم. موی سالم باید دارای ظاهر شاداب، لطیف و براق باشد. ضخامت و استحکام مو باید در حد متعادل باشد. چربی مو باید به اندازه نه زیاد و نه کم باشد. وز و شکننده، زیر و خشن نباشد. به راحتی شانه شود. رشد خوبی داشته باشد و ریزش آن طبیعی باشد. نوک مو چند شاخه نباشد. مو فاقد هر گونه شوره باشد. و مهمتر از همه روی پوست سر التهاب وجود نداشته باشد.

موی نا سالم و آسیب های مو:

پس از بیان ویژگی‌های موی سالم، هر مویی که برعکس این مشخصات باشد دارای آسیب است. همان طور که گفتیم مو عضو بسیار حساس و آسیب پذیری از بدن است. اما اصلا نگران نباشید. مونوکر برای هر آسیبی راه حلی را به شما ارائه می‌دهد.

آسیب های مو ممکن است به صورت شکنندگی و نازکی مو خود را نشان دهند. هم چنین موها می‌توانند دچار موخوره، شوره و ریزش شدید شوند. چربی موها ممکن است به صورت قابل توجهی بالا رود و بسیار آزار دهنده باشد. حتی در مواردی ممکن است موها حالت طبیعی و جلوه زیبای خود را از دست دهند و دچار وزی، کدری، خشکی و بی حالتی شوند.

حال ممکن است به تفکیک علل به وجود آمدن آسیب ها هر شخص یک یا چند مورد از این آسیب ها را داشته باشد.

علل آسیب های مو:

آسیب‌ های مو از عوامل متعددی نشات می‌گیرند. تعدادی از این عوامل بصورت مستقیم روی مو تاثیر می‌گذارند و تعدادی از آن‌ها به صورت غیر مستقیم.

مو ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مانند اتو و سشوار یا مواد شیمیایی مانند ژل و تافت دچار آسیب شود. عوامل محیطی می‌تواند در آسیب های مو اثر گذار باشد. به طور مثال آفتاب، رطوبت و خشکی هوا، سرما و گرمای هوا، آب آلوده، آب شور و آب استخر (به دلیل وجود کلر) می‌تواند آسیب های فراوانی روی مو بر جای بگذارد. شستشوی مو با شوینده‌های دارای سولفات، آب بسیار سرد و یا بسیار گرم یا حتی شستشوی بیش از حد، موها را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

افزایش سن، یائسگی و تغییرات هورمونی به شدت روی مو و سلامت آن تاثیر می‌گذارند. کمبود آب، کمبود ویتامین و پروتئین بدن نیز باعث آسیب به مو می‌شود. اختلالات روحی، عصبی و روانی مانند استرس نیز روی مو تاثیر خیلی زیادی دارند. در مورد علل آسیب های مو از بحث مهم تغذیه و بیماری های متعدد مانند بیماری های تیروئیدی نیز نباید غافل شد. که تاثیر به سزایی روی مو خواهند گذاشت.

هر کدام از این عوامل می‌تواند تاثیر مخرب زیادی روی سلامت مو داشته باشد. برخی از این عوامل در کنترل شخص است و بعض از عوامل نه. بنابراین تا حد ممکن باید عوامل آسیب زا را کنترل کرد. در مقالات بعدی درباره هر یک از مشکلات مو صحبت می‌ کنیم و راه‌های مقابله و درمان آن را توضیح خواهیم داد.

مونوکر فروشگاه تخصصی محصولات مو:

اما اگر به هر دلیلی مو های زیبایتان دچار آسیب شد اصلا نگران نباشید. در قدم اول باید ترس و اضطراب ناشی از آسیب مو را کنار بگذارید. مونوکر برای هر آسیب مو، محصولی را در نظر گرفته که خیال شما را از بابت داشتن موهای سالم راحت کند.  فقط کافیست از طریق این لینک به فروشگاه مونوکر سر زده و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اگر در انتخاب محصول مورد نظر دچار سردرگمی شدید می‌توانید با مشاوران مجموعه در تماس باشید. و راهنمایی های لازم را آن‌ ها بخواهید. با محصولات مونوکر می‌توانید از آسیب های مو رها شوید. اما اگر به هر دلیلی با محصولات مجموعه ما مشکلات مو برطرف نشد، با مرجوع نمودن محصول می‌توانید وجه خود را دریافت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =