آسیب‌های مو, درمان و احیای مو

علائم و روش‌های درمان کمبود پروتئین مو

کمبود پروتئین مو

در مقاله کلی ساختار مو، درباره تمامی مشکلات احتمالی مو به طور خلاصه صحبت کردیم. درمقالات قبلی مونوکر نیز، به بررسی تعدادی از مشکلات و آسیب‌های مو و راه‌های درمان آن‌ها پرداختیم. در مقاله امروز قصد داریم درباره کمبود پروتئین مو و درمان آن صحبت کنیم. موی انسان به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد. تشخیص نیاز موها اولین گام در مراقبت از مو است. یکی از نیازهای اصلی و اساسی مو پروتئین است. بخش مهم و زیادی از موها را پروتئین تشکیل داده است. که در اثر عوامل مختلفی که در ادامه بیان می‌کنیم، ممکن است کم و زیاد شود. این عوامل ممکن است منشا داخلی و یا خارجی داشته باشند. کمبود پروتئین مو مشکات بسیار زیادی را برای موها به وجود می‌آورد. بنابراین تعادل پروتئین موها اهمیت بسیار زیادی در مراقبت از موها دارد.

 

دلایل کاهش پروتئین مو ها:

عدم تعادل پروتئین مو به دلایل بسیار زیادی می‌تواند اتفاق بیفتد. که می‌تواند هم منشا خارجی و هم منشا داخلی داشته باشد. کاهش پروتئین مو به دلایل داخلی به سبب تغذیه غلط اتفاق می‌افتد. با عدم مصرف مواد خوراکی که پروتئین کمی دارند و یا اصلا ندارد، پروتئین بدن کاهش می‌باید. و به دنبال آن پروتئین ناخن، پوست و مو هم کم می‌شود. و از آن تاثیر می‌گیرند. عوامل داخلی کمبود پروتئین مو ناشی از استفاده زیاد از اتو، سشوار و یا رنگ و دکلره است.

 

اثرات کمبود پروتئین روی موها:

در اثر استفاده زیاد از سشوار، اتو و رنگ و دکلره، به کوتیکول مو آسیب وارد می‌شود و پیوندهای مو می‌شکنند. به تبع آن ساختار مو آسیب دیده و پروتئین مو از بین می‌رود. کاهش پروتئین موها خود را به صورت ریزش مو، شکنندگی مو، کاهش و توقف رشد مو، نازک شدن مو، بد رنگ و کدر شدن مو نشان می‌دهد.

 

نشانه‌های از دست دادن پروتئین مو:

می‌دانیم که مشکلات مو علل متفاوتی دارند. اما در اکثر این مشکلات نشانه‌های مشترکی وجود دارد. بنابراین باید به طور دقیق کمبود پروتئین مو را تست کرد و سپس اقدام به درمان کرد. اما در حالت کلی نشانه‌های از دست رفتن پروتئین موها، شکنندگی و پوک شدن مو، خورد شدن، خشکی و زبری مو، ایجاد موخوره و آدامسی شدن مو هستند.

 

تست کمبود پروتئین مو:

پس از حمام و وقتی که مو تمیز است. و قبل از استفاده از محصولات مراقبتی، از قسمت‌های مختلف سر چند تار مو جا کرده. خیس کنید. و دو طرف تار مو را بگیرید و بکشید. در این مرحله چند حالت پیش می‌آید.

  • اگر تار مو کش آمد و کنده شد، مو به کمبود پروتئین مبتلاست. هم چنین اگر تار مو کش آمد. ولی کنده نشد و به حالت قبل برگشت. و سپس حالت فنری و چروک شد، مو دچار کمبود پروتئین شده است.
  • اگر تار مو بدون کش آمدن شکست، مو کمبود رطوبت دارد.
  • اگر تار مو کش آمد و به حالت قبل برگشت، از نظر پروتئین و رطوبت در تعادل است.

***نکته مهم***: البته توجه کنید که افزایش پروتئین هم برای مو مشکل ساز است. و ممکن است موها را سفت، سخت و خشک کند. البته موها به ندرت دچار افزایش پروتئین می‌شوند.

 

درمان کمبود پروتئین مو:

برای درمان هر مشکلی ابتدا باید عوامل دخیل در آن را شناسایی کرد. در مورد کاهش پروتئین، درمان داخلی و اصلاح تغذیه اولویت دارد. با افزایش دریافت پروتئین بدن، پروتئین موها نیز متعادل می‌شود. سبزیجات تیره، دانه‌ها، حبوبات و غلات منابع غنی پروتئین هستند. در کنار درمان‌های داخلی برای تسریع در روند درمان کمبود پروتئین مو می‌توان درمان‌های موضعی را نیز به کار برد. برای درمان موضعی ماسک‌های موثر بسیاری وجود دارند. در ادامه چند ماسک موثر را معرفی می‌کنیم.

  1. آووکادو: یک عدد آووکادو، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و روغن زیتون، دو قاشق غذاخوری عسل را ترکیب کنید. و به ساقه موها بزنید. پس از دو ساعت بشویید. دو بار در هفته مجاز به استفاده از این ماسک هستید.
  2. روغن نارگیل: از روغن نارگیل به تنهایی برای کف سر و ساقه مو می‌توانید استفاده کنید. و پس از دو ساعت شسته شود. در هفته دو بار می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.
  3. آب برنج: آب برنج در حال جوشیدن (بدون نمک و روغن) را جدا کنید. و به موها بزنید. پس از یک ساعت بشویید. این ماسک برای تمامی مشکلات مو راه حل بسیار خوبی است.
  4. زرده تخم مرغ: ماسک زرده تخم مرغ از ماسک‌های فوق‌العاده برای درمان کمبود پروتئین مو ها است. استفاده از این ماسک یک بار در هفته به افزایش پروتئین موها کمک بسزایی می‌کند.

 

برای تعادل پروتئین موها باید صبور باشید. مونوکر محصولی جادویی را برای افزایش پروتئین موها تولید کرده است که در مقالات بعدی به معرفی آن می‌پردازیم. درمان کمبود پروتئین موها زمان بر است. با اصلاح تغذیه، استفاده از ماسک‌های طبیعی و محصول جادویی مونوکر در یک ماه می‌توانید پروتئین موها را متعادل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 8 =