آسیب‌های مو

چرا در ریشه مو ها احساس درد می‌کنیم؟

علت درد ریشه مو

مو و به دنبال آن فولیکول‌های آن حساسیت زیادی دارند. و به همین علت در معرض آسیب‌های مختلفی نیز قرار می‌گیرند. پوست سر هم مانند سایر قسمت‌های بدن دارای عصب‌های زیادی است. عصب‌های زیر پوست سر تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارند. اگر تا به حال در ریشه مو ها احساس درد کرده‌اید، این مقاله برای شماست. درد ریشه مو به به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. در این مقاله قرار است به علت درد ریشه مو و درمان آن بپردازیم.

 

علت درد ریشه مو:

درد در ریشه موها علت‌های زیادی دارد که در ادامه مقاله آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • محکم بستن مو: بستن محکم و طولانی مو علاوه بر شکست ساقه مو، باعث ضعیف و سست شدن ریشه مو می‌شود. ضعیف شدن فولیکول مو باعث عدم تحمل وزن اضافی موها شده و درد ریشه و ریزش مو را تشدید می‌کند.
  • بیماری‌های اسکالپ: بیماری‌های پوست سر مانند عفونت باکتریایی و قارچ، درماتیت سبورئیک، پسوریازیس و … باعث التهاب عروق خونی در کف سر و درد ریشه مو می‌شوند. هم چنین می‌توانند سبب خارش کف سر شوند که یکی از عوامل درد ریشه به شمار می‌رود. در واقع با بیماری‌های اسکالپ و ترشح چربی زیاد، وزن مو زیاد و منافذ پوست بسته می‌شود. بنابراین اکسیژن به فولیکول مو نمی‌رسد و مو دچار خفگی می‌شود.
  • استفاده زیاد از سشوار و اتو: استفاده روزانه از اتو و سشوار باعث نازک شدن مو، ضعف فولیکول و ریزش مو می‌شود.
  • شستشوی مو: شستشوی مو با آب سنگین باعث آسیب فولیکول و درد ریشه مو می‌شود.
  • تابش طولانی آفتاب: تابیدن آفتاب به کف سر در مدت طولانی سبب ضعف ریشه موها می‌شود. به همین دلیل عصب‌های کف سر تحت فشار قرار گرفته و باعث درد ریشه مو می‌شوند.
  • سرما و گرمای شدید: شستشوی مو با آب بسیار سرد یا بسیار گرم و هم چنین آب و هوای سرد یا گرم آسیب زیادی به ریشه موها می‌زند.

 

درمان درد ریشه مو:

درد در ریشه مو را می‌توان با انجام کارهای بسیار ساده تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه چند نمونه از روش‌های درمانی را بیان می‌کنیم.

  1. استفاده از محصولات مراقبتی مناسب پوست حساس
  2. شستشوی مو با آب ولرم
  3. استفاده از ژل آلوئه ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی
  4. شانه زدن مو با برس و شانه چوبی
  5. ماساژ کف سر
  6. روغن تراپی کف سر با روغن‌های تسکین دهنده مانند بابونه، بنفشه و زیتون

 

جمع بندی مونوکر:

درد ریشه مو بسیار آزار دهنده است و ممکن است موجب سردردهای بدی نیز شود. اما در قدم اول بهتر است علت درد ریشه مو شناسایی شود و پس از آن اقدام به درمان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =