آسیب‌های مو

خارش کف سر و درمان آن

خارش کف سر

خارش کف سر از مشکلات آزار دهنده‌ایه که بر اثر عوامل مختلفی می‌تونه ایجاد بشه. افرادی که با این معضل درگیر هستن، می‌دونن که این مسئله چقدر باعث آزار شخص میشه. در مقاله امروز قراره باهم درباره علت‌های ایجاد خارش پوست سر و درمان و رفع اون صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خارش کف سر ممکنه به دلایل مختلفی رخ بده. این دلایل ممکنه فقط بخاطر تغییرات محیطی باشن. و یا در نتیجه مراقبت نا درست از موها اتفاق بیفته. البته احتمال اینکه به خاطر یک سری مشکلات دیگه خارش به وجود بیاد، نیز هست. توی این مقاله تمامی علل ایجاد خارش رو با هم می‌شماریم. بعد از این که دلایل خارش پوست سر رو گفتیم، درمان و راه‌حل رفع خارش رو هم می‌گیم.

 

علت خارش کف سر:

  • آب و هوا: آب و هوای خشک و در کل تغییرات آب و هوایی که به خاطر تغییرات محیط یا تغییرفصل ایجاد میشه، از عوامل ایجاد خارش پوست سره. این نوع خارش معمولا مقطعیه و پس از مدتی از بین میره.
  • استفاده از محصولات نامناسب: محصولات نامناسب کف سر و موها به خصوص شوینده‌ها، باعث ایجاد خارش میشن. اگر موهای خشکی دارید و از شامپوی چرب استفاده می‌کنید، پوست سرتون خشک و حساس میشه. و یا اگر موی چرب دارید و از شامپوی چرب استفاده نمی‌کنید، چربی و آلودگی در پوست سر تجمع می‌کنه و سبب خارش میشه.
  • شستشوی نا درست: یکی دیگه از عامل ایجاد خارش سر، شستشوی نامناسبه. اگر شوینده یا محصولات دیگه‌ رو به طور کامل از کف سر یا موها نشورین، مواد روی پوست باقی می‌مونن و خارش میدن. شستشوی مو با آب داغ و چنگ زدن موها هنگام شستشو نیز از دیگر علل خارش پوست سره.
  • سشوار و اتو: استفاده زیاد از سشوار هم باعث حساس شدن پوست سر و خارش اون میشه.
  • دکلره و رنگ: رنگ کردن مکرر موها، به خصوص استفاده از رنگ‌های غیر استاندارد و دارای مواد شیمیایی (آمونیاک) نیز باعث خارش کف سر میشه.
ادامه دلایل ایجاد خارش پوست سر:
  • مایت: انگل دموکس یا مایت نوعی انگله که روی کف سر به وجود میاد و از چربی بیش از حد تغذیه می‌کنه.
  • شپش: وجود شپش در سر میتونه باعث خارش بشه. پس اگر ناگهانی سرتون به خارش افتاد، موهاتون رو از نظر وجود شپش چک کنید.
  • نور آفتاب و عرق کردن سر: عرق کردن کف سر و تابش مستقیم نور آفتاب باعث خارش میشه. وجود اسید لاکتیک موجود در عرق خارش سر رو به همراه داره. پس افرادی که زیاد ورزش می‌کنن یا در مناطق بسیار گرم زندگی می‌کنن، بیشتر در معرض خارش کف سر هستن.
  • کارکرد نامناسب غدد چربی: اگر در کار غدد چربی اختلالی ایجاد بشه، باعث بروز بیماری‌های پوستی مانند شوره میشه و خارش سر به وجود میاد.
  • بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوست سر مثل قارچ، پسوریازیس و درماتیت سبب ایجاد خارش سر میشن.
  • آلودگی: اگر با دست آلوده کف‌سر و موهارو لمس کنید و بخارونید، آلودگی به سر منتقل میشه و خارش بوجود میاد.
 

درمان خارش پوست سر:

  1. برطرف کردن بیماری: اگر بیماری پوستی علت خارش کف سرتونه، تا بر طرف نشدن بیماری خارش باهاتون می‌مونه. پس اول به فکر درمان بیماری‌ باشید.
  2. شامپوی مناسب: برای درمان خارش از شامپوهای ملایم و کنترل کننده خارش استفاده کنید.
  3. خوراک: مصرف فست فود، چای و قهوه را کاهش دهید. زیرا باعث خشکی پوست و خارش میشن.
  4. شی باتر: استفاده از شی باتر نیم ساعت قبل از حمام برای خارش سر مفیده.
  5. شستن روبالشتی: در هفته یک بار روبالشتیتون رو بشورید. تا از آلودگی‌ها پاک بشه.
  6. اسکراب: برای پاکسازی کف سر می‌تونید از اسکراب استفاده کنید. برای این کار میشه از اسکراب‌های آماده و یا طبیعی در خانه استفاده کرد.
  7. آلوئه ورا: چون خشکی کف سر باعث خارش میشه، از آلوئه ورا به منظور آب رسانی کف سر، تقویت کننده، افزایش ضخامت تار مو، براق شدن مو و بر طرف کننده التهاب و خارش استفاده کنید.
  8. سرکه سیب: از ترکیب سرکه سیب طبیعی و آب بعد از شامپو زدن می‌تونید برای کاهش خارش سر کمک بگیرید.
  9. روغن تراپی: اگر کف سر خشکی دارین، روغن بنفشه با پایه بادام قبل از حمام عالی عمل می‌کنه.
 

جمع بندی:

در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل ایجاد خارش کف سر رو براتون نام ببریم و برای هر کدوم درمانی رو ذکر کنیم. برای رفع خارش در ابتدا دلیل اون رو پیدا کنید و بعد درمان رو شروع کنید. مونوکر تولید کننده محصولات تخصصی برای موهاست. بنابراین می‌تونید برای رفع خارش از محصولات مونوکر نیز کمک بگیرید. از طریق این لینک وارد فروشگاه شده و محصول مورد نظر را با توجه به شرایط مو و پوست سر انتخاب و خریداری نمایید. اگر دچار چربی کف سر و یا شوره هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از اکسیرها و شامپوهای مونوکر است.

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 4 =