درمان و احیای مو, مراقبت از مو, معرفی محصولات تخصصی مو

خداحافظی با چربی مو و کف سر

چربی کف سر

یکی از مشکلات بسیار آزار دهنده در رابطه با مو برای افراد، چربی کف سر و ساقه موها است. در برخی اشخاص چربی مو خیلی زیاد نیست و ممکن است یک روز پس از حمام و شستشو، موها چرب شوند. و در بعضی افراد این مشکل به حدی حاد است که تنها چندین ساعت پس از حمام دوباره موها چرب می‌شوند. در این مقاله به بررسی دلایل چربی کف سر و موها و رفع آن، خواهیم پرداخت.

در کل دو مدل موی چرب داریم. بعضی افراد هم کف‌ سر چرب و هم ریشه موی چرب دارند. و بعضی فقط کف سر چرب دارند و ساقه موی آن‌ها کاملا خشک و آسیب دیده است. چربی، آسیب‌های بسیار زیادی برای پوست و مو به همراه دارد. اولین قدم کنترل چربی است تا به کمک آن بتوان آسیب‌های دیگر را برطرف کرد.

 

علت چرب شدن موها:

اطراف پیاز مو و درون پوست غدد چربی به نام غدد سبابه وجود دارند. وظیفه آن‌ها تولید سبوم یا ماده روغنی چرب است. غدد سبابه در همه جای بدن به جز کف دست و پا وجود دارند. در سر و صورت نیز فراوانند. این غدد به فولیکول مو متصل هستند و سبومی که تولید می‌کنند از طریق مجرای فولیکول به سطح پوست می‌رسد. این چربی طبیعی برای پوست و مو مفید است. تا زمانی که این غدد عملکرد طبیعی داشته باشند، مقدار چربی ترشح شده نرمال است. اما هنگامی که غدد تحریک شوند، ترشح سبوم و چربی‌ها زیاد می‌شود. پس از آن چربی‌ها در کف سر و اطراف پیاز مو تجمع کرده و انباشته می‌شوند. که سبب کاهش خون رسانی و مواد مغذی به مو می‌شود. نتیجه این امر عدم تنفس مو، ضعیف شدن، ریزش و نازکی مو می‌شود.

 

عوامل چربی سر:

گفتیم که در صورت تحریک غدد سبابه فعالیت آن‌ها به طرز عجیبی افزایش یافته و چربی سر را افزایش می‌دهند. در ادامه تمامی عواملی که ممکن است غدد چربی را تحریک کنند، نام می‌بریم.

  • استرس: افزایش استرس باعث مختل شدن سیستم بدن و در نتیجه ترشح هر چه بیشتر غدد چربی می‌شود.
  • افسردگی: خوردن داروهای ضد افسردگی باعث اختلال در عملکرد سیستم بدن شده و از علل افزایش چربی سر حساب می‌ شوند.
  • اختلالات هورمونی: بیماری‌ های ناشی از اختلالات هورمونی مانند تنبلی تخمدان سبب افزایش چربی سر و مو می‌شوند.
  • بیماری: بیماری‌هایی مانند تیروئید و یا مشکلات کبدی نیز سبب تحریک غدد سبابه و چربی بیش از حد مو می‌شوند.
  • طبع بدن: طبع بدن و مو (سرد یا گرم) نیز از عوامل چربی مو به شمار می‌رود.
  • دستکاری زیاد مو: بازی کردن با موها عادت غلطی است که اکثریت افراد دارند. بازی کردن با مو، غدد چربی را تحریک به ترشح بیشتر چربی می‌کند. آلودگی که روی دست‌ها وجود دارد نیز با این عادت غلط به راحتی به مو رسیده و مو سریع تر از حالت طبیعی چرب می‌شود.
  • شانه زدن زیاد: تعداد دفعات ماساژ دادن و شانه کردن موها را کم کنید. به طور مثال در روز فقط یک مرتبه موها را شانه بزنید. تا غدد چربی تحریک نشده و میزان ترشح چربی آن افزایش نیابد.
  • نشستن شانه و برس: افرادی که موی چرب دارند، باید هفته‌ای دو بار شانه و برس خود را بشویند. چون چربی سر به دانه‌های برس چسبیده و هنگام شانه کردن موی تمیز، چربی به مو باز می‌گردد. (با استفاده از مقداری شامپو بچه و سرکه و مسواک تمیز شانه و برس خود را شسته و با حوله خشک کنید)

 

ادامه علل چربی کف سر:

  • رژیم غذایی نامناسب: استفاده زیاد از روغن‌های بازاری از علت‌های مهم چربی سر و مو است.
  • روغن تراپی بیش از حد: سعی کنید در هفته بیش از یک بار موها را روغن تراپی نکنید. هم چنین سعی کنید بیشتر ساقه موها را روغن تراپی کنید.
  • شستشوی زیاد مو: هر چقدر موها را بیشتر بشویید و محکم چنگ بزنید، غدد سبابه بیشتر تحریک شده و ترشح چربی بیشتر می‌شود. در تعداد دفعات شستشوی مو تعادل ایجاد کنید. از شامپوهایی استفاده کنید که کنترل کننده چربی سر هستند. البته استفاده مداوم از این نوع شامپوها به ساقه مو آسیب می‌زند.
  • حمام در روز: یکی از علل چرب شدن زود هنگام موها، حمام کردن در زمان اشتباه است. غدد چربی در شب فعالیت بیشتری دارند. به همین خاطر بهترین زمان برای حمام کردن صبح است.
  • درماتیت سبورئیک: بیماری درماتیت سبورئیک پوست سر را تحریک و سبب ترشح چربی بیش از حد در سر و مو می‌شود.
  • مایت: دمودکس مایت یا انگل مو باعث چربی کف سر می‌شود.
  • شستشوی مو با آب داغ: اصلا از آب داغ برای شستشوی موهایتان استفاده نکنید. علاوه بر چرب شدن بیش از حد مو سبب بروز آسیب‌های دیگری برای مو نیز می‌شود.

 

رفع چربی سر

 

مشکلات ناشی از افزایش چربی سر:

چربی سر سبب بروز مشکلات متعددی مانند ریزش شدید و غیر عادی مو، کدر و بد حالت شدن مو، خارش سر، بوی نا مطبوع در کف سر، ایجاد جوش‌ های بزرگ و دردناک در پوست سر، افزایش آلودگی سر و غیره می‌شود.

 

جلوگیری از چربی بیش از حد مو:

در قسمت قبل دلایل ایجاد چربی سر و مو را باهم شمردیم. علل چربی سر یا به دلیل مشکلات داخلی بدن هستند و یا به خاطر رفتار نا مناسب و غلط با مو. مشکلات داخلی بدن در اختیار ما نیستند. اما می‌توان با کاهش عوامل خارجی مانند شستشوی صحیح مو و یا اصلاحات تغذیه، از ایجاد چربی شدید برای مو و سر جلوگیری کرد.

 

رفع چربی سر:

اولین قدم برای از بین بردن مشکلات ناشی از چربی مو، رفع چربی مو و سر است. و اولین اقدام در جهت رفع چربی مو، اطمینان یافتن از نداشتن بیماری‌هاست. برای رفع چربی مو از روش‌های متفاوتی می‌توان اقدام کرد. پس از اطمینان از دچار نبودن به بیماری از طریق ماسک‌های طبیعی و یا محصولات شیمیایی و شامپوهای مختلف می‌توانید به جنگ چربی موها بروید. در ادامه تعدادی از ماسک‌های طبیعی مناسب برای رفع چربی کف سر را به شما معرفی می‌کنیم. هم چنین مونوکر برای درمان چربی مو پیشنهاد فوق‌العاده‌ای را به شما ارائه می‌دهد.

 

درمان چربی مو و سر با ماسک‌های طبیعی:

استفاده از ماسک‌های طبیعی دوره درمان را طولانی می‌کند. حتی ممکن است با مو و پوست سر شما سازگاری نداشته باشد و مشکلات بیشتری را برای شما به وجود آورد. توجه کنید که در استفاده از ماسک‌های طبیعی به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. زیرا که ممکن است نتیجه عکس دهد. در ادامه چندین نوع ماسک موثر را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. نمک و آبلیمو: یک قاشق نمک دریا را با دو قاشق آب لیموی طبیعی و یک لیوان آب ترکیب کنید. انتهای حمام در حد 10 دقیقه روی کف سر بزارید و سپس آبکشی کنید. هفته‌ ای سه بار می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.
  2. گل ختمی: چند قاشق گل ختمی پودر شده را با یک کاسه آب گرم مخلوط کنید. پس از 8 ساعت صاف کنید. ژل به دست آمده را به کف سر بزنید.
  3. آویشن: دو قاشق آویشن را با دو لیوان آب ترکیب کنید. روی حرارت قرار داده و وقتی آب نصف شد یا یک ربع جوشید، صاف کنید و یک ساعت قبل از حمام به کف سر اسپری کنید.
  4. سرکه سیب: یک لیوان آب و یک سوم لیوان سرکه سیب (حتما طبیعی باشد) را ترکیب کنید. انتهای حمام به مدت ده دقیقه روی کف سر بریزید. به آرامی کمی ماساژ دهید. از این ترکیب بیش از هفته‌ای دو بار استفاده نشود.
  5. آلوئه ورا: ژل طبیعی آلوئه ورا را از پوست جدا کرده و میکس کنید. نیم ساعت قبل از حمام به کف سر بمالید. در این ترکیب می‌ توانید چند قطره آب لیموی تازه هم بریزید. ژل آلوئه ورا برای از بین بردن شوره سر نیز بسیار مفید است.

 

نکات مهم در استفاده از ماسک‌های طبیعی:

بهترین گزینه برای موی چرب، ماسک خشک و غیر روغنی است. ماسک‌های خشک زمان طولانی نباید روی سر بمانند. اما اگر از ماسک‌های روغنی استفاده می‌کنید، به چند نکته توجه کنید. برای موهای چرب در هفته فقط دو بار از روغن تراپی استفاده کنید. ماسک روغنی بیشتر از دو ساعت نباید روی سر بماند. برای شستن آن نیز باید با دقت عمل کرد. اگر روغن از روی مو به خوبی شسته نشود، دچار ریزش مو می‌شوید. برای شستشو نیز از آب داغ استفاده نکنید. چون باعث تحریک غدد چربی می‌شود. موی چرب هم به ماساژ برای رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به کف سر نیاز دارد. اما این ماساژ باید آرام و کوتاه باشد وگرنه نتیجه عکس می‌دهد.

 

بهبود تغذیه و درمان چربی:

در کنار استفاده از ماسک‌ های طبیعی باید یک سری نکات در رابطه با تغذیه را نیز رعایت کرد. در این صورت به بهبود و رفع چربی کف سر کمک می‌کنید.  چند نکته مهم تغذیه‌ ای را در ادامه عنوان می‌کنیم. توجه کنید که با یک یا دو بار استفاده از موارد زیر چربی سر درمان نمی‌شود. باید در رعایت این نکات تداوم و استمرار داشت.

  • عدم استفاده از روغن‌های بازاری: روغن‌های بازاری یکی از عوامل مهم چربی پوست سر و صورت هستند. سعی کنید این روغن‌ها را با روغن زیتون، کنجد، روغن حیوانی و غیره جایگزین کنید.
  • مصرف سبزیجات و میوه: کاهش مصرف گوشت و افزایش استفاده از سبزیجات و میوه باعث رفع مشکلات پوست و مو می‌شود.
  • آب انار و آب زرشک: مصرف روزانه آب زرشک و آب انار بسیار مفید است. در استفاده از این دو زیاده روی نکنید.
  • سکنجبین: دو واحد عسل، دو واحد عرق نعنا و یک واحد سرکه سیب طبیعی را ترکیب کنید. روزانه یک سوم لیوان از این ترکیب را با دو سوم لیوان آب ترکیب کنید و مصرف کنید.
  • عسل: یک لیوان آب جوش، یک قاشق عسل و دو قاشق آب لیمو را ترکیب کنید و هر روز صبح استفاده کنید.
  • خاکشیر: قبل از خواب دو قاشق خاکشیر را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و صبح مصرف کنید.

 

ریشه موی چرب و ساقه خشک:

در بعضی افراد مشکل چربی مو فقط مختص به کف سر است. و ساقه موی خشک و آسیب دیده‌ای دارند. این مشکل دلایل بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال شامپوی نا مناسب، شستشوی نا درست مو، رژیم غذایی بد و … . در بین تمامی مسائلی که منجر به بروز این مشکلات می‌شوند، عادات غلطی وجود دارد که با رعایت نکاتی، وضعیت موها بهبود می‌یابد.

  1. استفاده از شامپوی موهای چرب: شامپوی موی چرب، شامپوی مناسبی برای ساقه مو نیست. یکی از دلایل خشکی شدید ساقه مو، استفاده از شامپوهای قوی موی چرب است.
  2. شستشوی غلط مو: اگر جز افرادی هستید که موها را بالای سر جمع کرده و شامپو را مستقیم به موها می‌زنید، آگاه باشید که موها را دچار آسیب‌های شدیدی می‌کنید.
  3. شستشوی روزانه: افرادی که موی چرب دارند، معمولا هر روز موهای خود را می‌شویند. با شستشوی روزانه مو ها با شامپوی نا مناسب آن‌ها را در معرض آسیب دیدگی قرار می‌ دهید.

 

پیشنهاد مونوکر برای کنترل و درمان چربی کف سر و مو:

گفتیم که با استفاده از ماسک‌های طبیعی می‌توان چربی سر و موها را درمان کرد. اما استفاده از ماسک‌های طبیعی مشکلاتی را نیز به دنبال دارند. بنابراین مونوکر برای رفع چربی مو و سر پیشنهادات ویژه‌ای را برای شما در نظر گرفته است. مونوکر دو محصول درمانی را برای رفع چربی مو تولید کرده است. که با استفاده از این دو محصول چربی سر شما به طور کامل رفع می‌شود. در واقع مونوکر رفع مشکل چربی موها را برای شما تضمین می‌کند.

  • محصول اول: پک اکسیر درمان چربی موی مونوکر: با خرید این پک و استفاده به مدت 50 روز معجزه درمان چربی سر خود را خواهید دید. محتویات اکسیر درمان چربی ترشح غدد سبوم را کنترل کرده و باعث کاهش چشم گیر چربی سر می‌شود.

درمان چربی سر

محصول دوم: شامپو موهای چرب مونوکر: شامپوی موی چرب مونوکر برای کاهش چربی کف سر عالی عمل می‌کند. هم چنین دارای موادی است که ساقه مو را آب رسانی کرده و باعث خشکی و آسیب به ساقه موها (برعکس دیگر شامپوهای موهای چرب) نمی‌شود.

شامپو موی چرب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =