آسیب‌های مو

استرس و ریزش مو: آیا بهم مرتبط هستند؟

ریزش مو ناشی از استرس

استرس واکنش طبیعی بدن و ذهن برای حفظ و بقای انسان است. اما بحث امروز مقاله درباره استرس‌های همیشگی و مزمن است که تا جایی ادامه دار می‌شود که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. استرس بخشی حیاتی از وجود هر انسان است. در واقع استرس داشتن برای سلامتی، درس، شغل و … طبیعی است. اما اگر این استرس از حالت طبیعی خارج شود، باعث اختلال در زندگی و سلامت افراد می‌شود. این نوع استرس نیازمند درمان و کنترل است. استرس مزمن و شدید باعث ریزش موی شدید می‌شود. در این مقاله درباره ریزش مو ناشی از استرس و درمان آن صحبت می‌کنیم.

 

ریزش مو ناشی از استرس:

استرس از مهم‌ترین دلایل ایجاد ریزش مو است. در واقع استرس کاری با فرد می‌کند که بخش زیادی از موهایش را در مدت کوتاهی از دست بدهد. ریزش موی استرسی به 3 شکل خود را نشان می‌دهد.

  1. استرس بسیار زیاد باعث می‌شود حجم زیادی از موها به صورت هم زمان وارد فاز استراحت یا در لغت علمی فاز تلوژن شوند. در این حالت شخص درگیر ریزش موی شدید و یهویی می‌شود.
  2. نوعی اختلال روانی به نام تریکوتیلومانیا به معنای تمایل غیر قابل مقاومت برای کندن مو از پوست سر، ابرو و نواحی بدن است. منشا این اختلال استرس و اضطراب می‌باشد. که در آن شخص کنترلی روی رفتارش ندارد . و زمانی متوجه می‌شود که در حال کندن موهاست. در واقع فرد با کشیدن موها قصد مقابله با احساسات منفی با ناراحت کننده را دارد.
  3. استرس شدید هم چنین می‌تواند افراد را دچار ریزش موی سکه‌ای کند. در این حالت یک یا چندین قسمت از موهای سر و بدن کاملا خالی می‌شود. در موارد حاد این مشکل ممکن است تمامی موهای شخص بریزد.

 

اثرات دیگر استرس بر روی افراد:

ریزش مو فقط بخشی از اثرات استرس بر روی بدن افراد است. استرس می‌تواند مشکلات بسیاری برای بدن اشخاص ایجاد کند که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم. مهم ترین تاثیر استرس بر روی سیستم ایمنی بدن تضعیف آن است. در واقع استرس پاسخ بدن را مهاجمان بیرونی مانند انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها کاهش می‌دهد.

  • سفیدی زودرس مو
  • عدم خونرسانی به فولیکول مو
  • عدم رویش مجدد مو
  • بهم خوردگی هورمونی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات گوارشی
  • افسردگی و غیره

 

درمان ریزش مو ناشی از استرس:

متاسفانه ریزش مو ناشی از استرس از آن قبیل ریزش‌هایی است که تا استرس کنترل و درمان نشود، هیچ پاسخی به درمان نمی‌دهد. و یا در خوشبینانه ترین حالت درصد کمی از افراد و به صورت موقتی جواب می‌گیرند. بنابراین تا زمانی که استرس و عامل ایجاد آن را کنترل نکردید به فکر درمان ریزش موی استرسی نباشید. در ادامه مقاله چندین راه حل برای کنترل استرس را ذکر می‌کنیم. در قدم اول باید قبول کرد که برخی اتفاقات پیش رو یا پیش آمده تحت کنترل ما نیستند. و در قدم‌های بعد باید تلاش کرد که استرس را کاهش داد.

  • برنامه خواب منظم: خواب منظم روی کیفیت زندگی و کاهش استرس تاثیر دارد. کم خوابی و بد خوابی باعث ایجاد استرس شده و آن استرس به صورت یک لوپ مجددا روی کیفیت خواب تاثیر دارد. بنابراین این دو عامل وابسته بهم هستند. استفاده از رایحه‌های آرام بخش مانند لوندر یا اسطخدوس به بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس کمک می‌کند. داشتن فعالیت‌ ورزشی روزانه و مداوم نیز به خواب بهتر و کم شدن استرس کمک بسیاری می‌کند.
  • اصلاح رژیم غذایی: استفاده از مواد غذایی سودازا و فست فودها را کاهش دهید. از غذاهای سالم و گیاهی بیشتر مصرف کنید. مصرف دمنوش‌های گل گاو زبان، سنبل الطیب، اسطخدوس و … باعث کاهش استرس و فشار عصبی می‌شود.
  • پرهیز از الکل و دخانیات: استفاده زیاد از سیگار، الکل و دخانیات باعث افزایش استرس ناخواسته در افراد می‌شود.
  • بهبود روابط: روابط خود را با افرادی که باعث تنش و استرس در شما می‌شوند، محدود کنید. با کسانی که دوستشان دارید وقت بیشتری بگذرانید.
  • وقت گذاشتن برای خود: در نهایت و به عنوان قدم اصلی برای کاهش استرس، نسبت به خودتان خشم نداشته باشید و به استرس و فشار روانی به چشم مهاجم نگاه نکنید. به احساسات خود توجه کنید و برای خود وقت بگذارید. مدیریت زمان داشته باشید و اجازه ندهید زمان زیادی از روزتان به بطالت بگذرد.

پس از درمان و کنترل استرس، می‌توانید با راهکارهای مختلف به دنبال درمان ریزش مو ناشی از استرس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =